ארבעה עקרונות לעיצוב אתרים / עיצוב אתרי אינטרנט

עיצוב אתרים מוצלח מתחקה אחר הרגלי הצריכה של קונים מחוץ לרשת, שכן שבדומה לכניסה לחנות בה הלקוח סורק את המרחב, ונעצר על נקודה, שצדה את עינו, כך גם הגולש באתר מבצע סריקה כללית ונעצר על הנקודה המעניינת ביותר. במאמר הבא נסקור ארבעה עקרונות בסיסיים עליהם מבוסס עיצוב האתר.

ארבעה עקרונות בסיסיים לעיצוב אתרים

אתר אינטרנט מעוצב תוכנן כדי להשיג מספר מטרות:

  • לעורר עניין
  • להמשיך את המיתוג העסקי באמצעות שימוש בשפה עיצובית, גוונים, גופנים, סמלילים ותמונות
  • להקל על הניווט וחווית השימוש באתר
  • לקדם את מטרת האתר (מכירה, איסוף לידים, תדמית, תיק עבודות, בלוג, מגזין)

העיצוב מתבסס על ארבעה עקרונות:, ניווט, לכידת תשומת הלב של הגולש, שימוש אינטואיטיבי ותוכן.

ניווט

נקודת המוצא של תכנון ניווט האתר הוא הצורך לסייע לאנשים למצוא את דרכם באתר במהירות וללא סימני שאלה. הניווט הוא למעשה נתיב מתוכנן בו עובר מבקר האתר בחיפוש אחר דבר מעניין או שימושי. כאשר לחיצה על אובייקט באתר מביאה את המשתמש לצומת החלטה: אם המידע שנגלה עונה על ציפיותיו הוא ייעצר, אך אם לא מצא את מבוקשו הוא ימשיך בתהליך החיפוש. על אף שמשתמשי האינטרנט מצפים לסיפוק מידי, ברוב המקרים, בחירות החיפוש שלהם אינן אופטימליות, כלומר גולשי האתר אינם מחפשים את הדרך המהירה ביותר להגיע למידע, וזאת כיוון שהנטייה האימפולסיבית שלהם היא להיעצר על אובייקט, שמושך את העין ולאו דווקא לבצע סקירת אתר באופן לינארי ומעבר רצוף בין מקטע למקטע. לכן האתגר המשמעותי ביותר בתכנון הניווט באתר מתמקד במציאת הקישור האופטימלי, שיוביל לפעולה רצויה. הדרך לשם עוברת בעיצוב פשוט, ידידותי ומרווח לעין עם כפתורי ניווט ברורים, המאפשרים לשוב אחורה לדפים הקודמים ולהתקדם בקלות.

לכידת תשומת הלב של הגולש

משתמשי האתר רוצים לחוש, שהשליטה "בידיים שלהם" חשוב להם לשלוט בדפדפן ובתוצאות המוצגות לפניהם. חלק מהותי מתוך העניין הוא להפחית את העומס הקוגניטיבי, שחווה המשתמש כתוצאה מעודף גירויים כמו חלונות קופצים, באנרים, פרסומות. לכן, אחת ההמלצות הבסיסיות היא לבחור דווקא באתרים על בסיס פלטפורמה של וורדפרס, הפועלת ללא הקצאת שטח למודעות (הדבר אפשרי, אבל בהתקנת תוסף ייעודי ולא כחלק מובנה מהפלטפורמה)- כדי שאלו לא יסיתו את תשומת הלב של הלקוח. עקרון נוסף בלכידת תשומת הלב הוא הצבת המידע החשוב והעדכני ביותר בחלק העליון של המסך.

תוכן

תוכן חשוב יותר מהעיצוב התומך בו, שכן משתמשים מעריכים איכות ואמינות, משתמשים מוכנים להתפשר על עיצוב בינוני אם התוכן, המוצג בדף איכותי ועונה על צרכיהם, זו גם הסיבה מדוע אתרים, שאינם מעוצבים בהכרח זוכים לתהודה גבוהה ולתנועה ארוכת שנים. יחד עם זאת, אין להקל בשילוב של תוכן איכותי עם עיצוב הולםששני מאפיינים אלו יחד מצליחים להעמיק את התוכן ומשפרים באופן משמעותי את חווית השימוש באתר. היבט נוסף של הדגשת התוכן החשוב באמצעות עיצוב מבוסס על הרגלי הצריכה של משתמשיםכאמור גולשי האתר סורקים את התוכן במטרה לאתר נקודות קבועות או עוגנים, שיובילו אותם בתוכן האתר, ניתן להשיג זאת באמצעות שימוש בכותרות מסוגננות, תבליטים, הדגשים, קוביות ותרשימים.

אינטואיציה

גולשי האתר מפעילים את האינטואיציה שלהם ונצמדים "למה שעובד", כל עוד הם יכולים לבצע בו שימוש. אתר אינטרנט ברור ובמובן נדרש לניווט וארכיטקטורה אינטואיטיביים, המקטינים את חוסר האונים של המשתמשים, ומאפשרים להם להגיע למקום הנכון באמצעות "הסחות דעת" עיצוביות, המאפשרות להם לקבל החלטות מודעות, להבין במהירות את היתרונות, החסרונות, החלופות וסיכויי ההצלחה. ככל שיצליחו הגולשים להגיע מנקודת מוצא לנקודה הרצויה, כך תעלה רמת האמון שלהם באתרמבנה ברור, שילוב של רמזים חזותיים ומאפיינים המקלים על איתור המידע בקלות כמו קישורים, סמלילים ותבליטים, מאפשרים לקיים את העיקרון האינטואיטיבי.